donderdag 19 juni 2014

Heenreis

Het is dinsdagochtend half 6 als de wekker afloopt in Casa Natasja, waar ik gisteravond ben ingecheckt. Omdat de vlucht al vroeg vertrekt vanuit Eindhoven is het een stuk aangenamer om hier te slapen, al is het nog steeds heel vroeg.

Het is niet de eerste keer dat we samen op vakantie gaan, en dus verloopt het hele ochtendritueel soepel en vlot, we zijn goed op elkaar ingespeeld inmiddels. In minder dan een uur zijn we allebei klaar, is het ontbijt achter de kiezen en stappen we in de auto. De koffers en de handbagage hebben we gisteravond samen nog even geordend en doorgenomen, en alle overbodige spullen achtergelaten. Ook hebben we valet parking besteld op het vliegveld, dat was een mooie aanbieding die we konden boeken via Wizz Air. En heel luxe natuurlijk.

In een kwartiertje zijn we op het vliegveld, en hoewel we even moeten zoeken waar we precies moeten zijn, droppen we de auto vlot en lopen dan in 2 minuten naar de vertrekhal. Inchecken gaat supersnel, en ook de veiligheidscontrole loopt als een trein. Na het parkeren zitten we binnen een half uur aan de koffie bij de gate, dat kan vast niet veel sneller.

Het boarden begint iets later dan gepland, maar verloopt wel vlot. We hebben geen priority stoelen gekocht, maar voor de korte vlucht vonden we dat ook niet noodzakelijk. Het is namelijk nog geen 2  uurtjes vliegen. Uiteindelijk vertrekken we ongeveer een kwartiertje later dan gepland, het vliegtuig zit aardig vol, maar toch zijn er her en der nog wat lege stoelen. Aan de overkant schuin achter ons zijn 2 stoelen vrij, en als we in de lucht zijn verhuis ik daarnaartoe. Dat geeft ons beiden net iets meer armruimte, en dat is wel fijn. Volgende keer moet ik sowieso opletten aan welke kant ik ga zitten, want nu zat ik eerst met mijn pijnlijke arm aan het gangpad, waar iedereen die langsloopt vervolgens ofwel tegenaan loopt of met de tas tegenaan slaat. Oef....

De vlucht verloopt verder prima. We hebben iPad en e-reader onder handbereik om ons te vermaken, en Natasja leest nog wat in de reisgids. Ook doen we allebei even een dutje als het mannetje met de hamer voorbij komt, het was ook wel vroeg vanochtend. We komen een kwartiertjes eerder aan dan gepland, en in no time staan we met onze koffers buiten. Het langst moet ik wachten in de rij bij de toiletten. Daarna komt onze bagage al vlot op de band aanrollen, en terwijl we die van de band plukken, pinnen we onze eerste Hongaarse biljetten uit de automaat bij de bagageband. Daarna staan we in 2 minuten buiten in de rij voor een taxi. Ook dat gaat vlot. We krijgen een bonnetje met het adres waar we heen willen en de verwachte kosten, ik denk om te voorkomen dat we worden opgelicht. Daarna stappen we in de schone taxi en die brengt ons in ongeveer een half uurtje naar ons appartement midden in het centrum. Onderweg sturen we een berichtje naar de beheerder van ons appartement, zodat zij ons daar kan opwachten.

Onderweg zien we al wat mooie gebouwen voorbij fitsen, maar ook het typische Oostblokgevoel dient zich aan, die architectuur is heel typerend. Budapest ziet er overigens uit als een heel schone stad. Het appartementsgebouw waar we moeten zijn ligt echt in hartje centrum, in zo'n prachtig oud, typisch Hongaars gebouw aan een mooie oude passage en een druk plein voor de deur. De metro is echt voor de deur. We moeten 1 verdieping omhoog en daar krijgen we een rondleiding in ons stekkie voor de komende week. Het ziet er prima uit. Niet al te luxueus, maar wel prima om te vertoeven.

Veel uitleg krijgen we niet, niet wat we vaak lezen bij andere Air B&B ervaringen, maar we komen er vast wel uit. We installeren ons in het appartement, pakken onze koffers uit en geven alles een plekje. We hebben een lekker ruimte kleerkast tot onze beschikking, en de badkamer is weliswaar oud, maar heeft voldoende ruimte voor onze spulletjes. Toch wel lekker om zo je eigen plekje te hebben.

Na onze installatie kunnen we niet wachten om iets van de stad te snuiven. We hebben bovendien honger en dorst en besluiten om eerst even te kijken waar we iets kunnen eten. Op 50 meter van ons appartement ligt de grootste winkelstraat van de stad, en we zien al gelijk heel wat bekende en minder bekende merken voorbij komen, dat wordt "shop till we drop" hier.... Maar nu nog even niet. Honger en dorst doet ons smachten. We belanden op een terrasje van een hamburgertent, waar ze zelfgmaakte hamburgers serveren, en daar genieten we van een heerlijk stukje vlees. Dat smaakt werkelijk super! En om ons heen maakt de grandeur van deze stad al heel veel indruk. Wat een rijkdom in de architectuur, de mooiste gevels zien we om ons heen.

Na het eten wandelen we in de richting van de Donau en langs de Donau lopen we naar de Elisabeth brug genieten van de mooie uitzichten. Aan de overkant ligt de Gellert berg, met een mooi standbeeld erbovenop. Daarna wandelen we naar het plein waaraan ons stekje ligt, om te kijken waar we precies onze inkopen kunnen doen voor de komende week. We willen graag wat drinken inslaan natuurlijk, en ook wat lekkere dingetjes, en ontbijtspulletjes. Met de hulp van een Hongaars meisje vinden we snel een supermarkt waar we de meeste dingen vinden naar onze gading. Ook hebben we onderweg een bakker gezien, en bijna naast ons gebouw ligt ook een winkel die 24 uur per dag is geopend, met drinken en wat kleine benodigdheden. En daar tussenin ligt het metrostation. Alles ligt letterlijk op een paar stappen afstand, wat een heerlijkheid.

Als we onze inkopen hebben weggeruimd besluiten we weer de stad in te lopen. Niet per sé om iets te bekijken, maar we gaan een beetje slenteren om wat sfeer te snuiven. We wandelen al winkelend door de winkelstraat en genieten van de prachtige gevels en de mooie winkels. Natuurlijk blijven er ook wat aan onze vingers plakken. Het is al ruim 7 uur geweest als we op een plein uitkomen bij het Hard Rock Café, en daar strijken we neer voor een natje en een droogje. We kiezen verschillende voorgerechten om te delen en we drinken een lekkere alcoholvrije cocktail. Die is echt superlekker! Het eten valt echter best tegen, niet de kwaliteit die ik gewend ben. Jammer.

Na het eten wandelen we via de Donau weer terug naar ons appartement, genietend van het prachtige uitzicht. Maar uiteindelijk zetten we toch een beetje de pas erin, ik krijg het namelijk koud. Het is behoorlijk afgekoeld en aan het water waait het ook behoorlijk. Terug in ons appartement maken we even een globale planning voor de komende dagen, dat was er eerder nog niet van gekomen en om even over 10 maken we ons op voor de 1e nacht op onze stek.

De douche is een behoorlijke uitdaging hier trouwens, wat een rotding. Eerst verbrand ik bijna mijn handen aan het gloeiend hete water. De douchekop blijkt ook kapot, uit alle kiertjes en naadjes komt water, gloeiend heet water zelfs.... en het douchegordijn nestelt zich behaagijk om mijn lijf, wat het douchen erg lastig maakt, en bovendien zorgt voor een enorm waterballet. Grmph....... gelukkig maakt de geweldige ligging van het appartement alles goed, maar toch is het even een ergernis.

Na de douche nestelen we ons gezellig met de e-reader in bed, ik geniet van een heerlijk boek momenteel. Het bed is wat klein voor wat we gewend zijn, maar ach, dat komt vast wel goed.  Welterusten!

1. Dat klinkt als een prima eerste dag !
    Geniet ervan en leuk dat je weer een verslag maakt.

Groetjes,

2. Eerste indrukken zijn dus goed! Fijn dat je lekker de ruimte had in het vliegtuig.
    Veel plezier!

3. Zo te lezen bevalt de stad jullie nu al goed, zoals je alle mooie gebouwen beschrijft. Hopelijk ga je de komende week een beetje aan de rotdouche wennen (en wat zul je je douche thuis straks als een luxe ervaren!) Veel plezier. Groetjes, Ilse