zondag 22 juni 2014

Dag 3: van Pest naar Buda

We ontwaken vandaag alweer bijna tegelijk, rond half 9. Het bed is duidelijk nog even wennen, maar we hebben wel al beter geslapen dan gisteren. Ik heb Natasja in elk geval minder in de weg gezeten geloof ik.

Na het badkamerritueel gaat Natasja brood halen en we ontbijten samen, eenvoudig en licht. Deze keer heeft Natasja gekozen voor een bruin brood dat we nog zelf moeten snijden, maar heel veel lekkerder dan de broodjes van gisteren is het niet echt. Ik ben niet echt een brood-eter, dus ik eet een beetje met lange tanden, maar het is belangrijk om niet met een lege maag op pad te gaan.

Na het ontbijt wandelen we via het zuidelijk deel van de Via Utca, de belangrijkste winkelstraat in Boedapest, naar de Grote Markthal. Aan het begin van de straat ligt een leuke schoenenwinkel die utiverkoop heeft en natuurlijk blijft hier weer iets aan de vingers plakken. Ik vind er ontzettend leuk, beetje sjieke, zwarte sandaaltjes met een klein beetje bling-bling, ik ben er meteen verliefd op. Dit deel van de winkelstraat heeft een keur aan souvenirswinkeltjes en veel restaurantjes, het is duidelijk een heel andere sfeer dan het noordelijk gedeelte. Wel gezellig, maar veel toeristischer.

BIj de Grote Markthal worden we weer geraakt door de prachtige architectuur van het gebouw en de mooie kleurrijke gevel en dak. Die gekleurde daken zijn echt typisch, en zie je hier veel meer. Prachtig! Toch zien we ook dat we hier duidelijk in het minder rijke deel van de stad zijn aanbeland. We zien hier ook de prachtige Vrijheidsbrug over de Donau, een industrieel ontwerp. En natuurlijk lopen we die een stukje op om te genieten van het utizicht. We zien dat in één van de pijlers iemand naar boven is geklommen met een camera, wat een lef!

Daarna lopen we de Markthal in, waar we genieten van het typische marktsfeertje. We bekijken de hele markt, met een mengeling van typische Hongaarse producten, veel groente en fruit, en natuurlijk vooral ook paprika's. Maar we zien ook veel toeristische kramen, het is duidelijk dat deze locatie een toeristische trekpleister is geworden. Bij een slager worden we aardig op stang gejaagd door een duivelse medewerker die de kop van een of ander beest in mijn gezicht duwt, de kop is "versierd" met een grappige bril. Het ziet er werkelijk niet uit, en ik slaak een gil van schrik. Maar grappig is het wel, en de medewerkers hebben lol voor 10. Toeristen pesten is hier zeker een bijproduct, hahaha.

Als we genoeg hebben van de markt, zoeken we buiten op het plein een terrasje op waar we ons uitgebreid installeren. Hier hebben ze veel verschillende soorten zelfgemaakte limonades op de kaart staan en we proberen ze allemaal. Ook hebben ze plateau's met typische hongaarse gerechtjes om samen te delen en te proeven, en daarvan bestellen we er ook één samen met een salade. We zijn niet heel erg onder de indruk van de typisch Hongaarse gerechtjes, niet echt iets om te onthouden, maar wel leuk om eens te proberen. Intussen genieten we van de omgeving en kijken we mensen. Genoeg te zien hier! We nemen er lekker de tijd voor, we zitten hier prima. Heerlijk zeg, ook dit is vakantie.

Als we weer helemaal uitgerust zijn, lopen we nog even de markt op voor verse aardbeien, frambozen en bananen en dan nemen we de metro terug naar ons appartement. Daar frissen we ons op, we kleden ons om en relaxen even. Heerlijk! We genieten van de locatie, die is echt perfect. Metro voor de deur, en ook alles dat we nodig hebben om ons verblijf te veraangenamen ligt op een paar stappen afstand. Dat kon niet beter!

Als we klaar zijn voor de rest van de dag gaan we met de bus en de metro naar Buda Hill. Voor het eerst deze reis steken we de Donau over, met de bus. In de bus is het ontzettend warm en benauwd, dat valt even tegen. Maar we komen wel waar we zijn moeten, en als we uitstappen zijn we de warmte alweer snel vergeten. We stappen uit bij Viena Gate, maar die vinden we niet zo bijzonder. Ook de ruïne van de Magdalena kerk vindn we niet echt de moeite waard. Wel zien we een prachtig utiziend gebouw, het lijkt een officieel regeringsgebouw te zijn, met alweer zo'n rijk versierd en kleurrijk dak. Zo mooi!

Daarna wandelen we naar de Matthias kerk, die bekijken we alleen buitenom. Wat een fantastisch mooi gebouw! De kerk is bijna wit, en heeft  heel kleurrijk versierde daken en punten, wat een pracht en praal. Jammer genoeg ligt het hele plein vóór de kerk helemaal open, maar dat mag de pret niet drukken. We wandelen eromheen en fotograferen uit verschillende hoeken. Achter de kerk ligt het Vissersbastion, een bijzonder bouwwerk met een werkelijk geweldig uitzicht over Pest. Vooral het parlementsgebouw zie je hier in volle glorie, en dat maakt veel indruk. Als je zo van een afstandje het gebouw bekijkt, zie je pas goed hoe immens het is. Heel indrukwekkend. Natuurlijk maken we ook hier weer de nodige foto's en genieten van het overweldigende uitzicht.

Om alle indrukken te verwerken gaan we weer op zoek naar een lekker terrasje, even de dorst lessen. Dat terrasje vinden we naast het Bastion, heerlijk! We genieten weer van een zelfgemaakte limonade en laten de tijd langzaam voorbij glijden. Als we weer uitgerust zijn, gaan we verder op pad. We wandelen naar het Buda kasteel, dat vooral aan de buitenkant weer veel indruk maakt. Ook dit is immens groot! Het huisvest verschillende musea die we niet van binnen zullen bezichtigen. Ook het uitzicht hier is weer subliem! Vooral de Kettingbrug met de daarachter gelegen basiliek ligt mooi te baden in het late licht, het levert een fantastisch schouwspel op. Dit is genieten met een hoofdletter.

Als we rond het kasteel gewandeld zijn nemen we de funicular naar beneden. We zijn heerlijk lui deze vakantie en lopen zo weinig mogelijk. Dat scheelt namelijk heel wat sjouwwerk voor mijn nek en schouder, die nog niet zoveel kunnen verdragen. En gelukkig gaat dat ook prima, het netwerk van metro en ander openbaar vervoer in Budapest is heel uitgebreid en ook heel toegankelijk. We hebben het heel snel onder de knie en reizen na 2 dagen al zonder dat we übehaupt een kaart nodig hebben. Die weekkaart voor het OV betaalt zich zo vanzelf terug. Helaas moeten we de funicular wel apart betalen, maar het is wel een leuk alternatief. Het uitzicht is geweldig, op de mooie kettingbrug.

Beneden hebben we mazzel als onze buslijn gelijk komt aanrijden, en met een klein sprintje redden we die nog net. We stappen weer uit bij het metrostation en nemen dan de metro naar het sushi-restaurant dat we hebben uitgezocht voor ons avondeten. Deze scoorde het hoogst op de lijst in Tripadvisor. En sushi eten is voor ons een traditie: in elke grote wereldstad moeten we dat op z'n minst één keer doen, maakt niet uit in welk land we zijn. We belanden vandaag bij Imasz, een klein maar sfeervol tentje. De route vanuit de metro naar het restaurant doet ons beseffen dat we nu echt buiten het toeristische deel van de stad zijn aanbeland, maar verrassend genoeg ligt het restaurantje zelf in een uitgaansgebied. Een straat met allemaal bars, clubs en andere restaurants die er heel gezellig uitziet, midden in de wijk. Leuk! Zo hebben we ook wat te kijken.

We bestellen de lekkerste sushi-rollen van de kaart en genieten van de smakelijke gerechten. Het duurt even voordat het klaar is, maar dat is niet erg, er is genoeg te zien. Het smaakt voortreffelijk en als we de rekening krijgen zijn we verbaasd: we hebben gegeten en gedronken voor nog maar 40 euro. Dat is zelfs nog goedkoper dan de lunch vanmiddag. We vermoeden dat de locatie in Budapest dus een groot verschil maakt in de restaurant-prijzen, en dat is natuurlijk niet anders dan in andere wereldsteden.

Na het eten gaan we met de metro terug naar het appartement, het is half 11 ongeveer als we daar terug zijn. We lummelen nog wat, draaien een wasmachine -een hele puzzel- we bewerken wat foto's en ik schrijf aan de blog. Om 1 uur gaat het licht uit en gaan we lekker slapen.