zondag 22 juni 2014

Dag 4: cultuur gevolgd door shoppen

We raken duidelijk gewend aan het bed, vandaag slapen we heerlijk uit. Geen wekkers, dus écht vakantie! En we hebben beiden de rust nodig, we merken dat we 's middags en 's avonds actiever zijn dan 's ochtends. We worden weer allebei ongeveer op hetzelfde moment wakker, deze keer door de bovenburen die lekker door het appartement stampen. Het is dan bijna 10 uur, laat genoeg dus. 

We ontbijten met vers fruit van de markt en yoghurt, en we doen lekker rustig aan. Natasja werkt wat strijk weg van de was die we gisteravond hebben gedaan en ik bewerk wat foto's. Even na 12 uur gaan we op pad, ons eerste doel is het museum van Toegepaste Kunst. Met de metro zijn we er weer lekker snel, het lijkt wel of alle bezienswaardigheden in Boedapest pal naast een metrostation liggen, dat scheelt een boel lopen.

Ook dit gebouw is weer prachtig! Het heeft kleurrijke gevels en een prachtig groen glanzend dak, met goudkleurige randen. We zagen het gebouw al vanuit de taxi vanaf het vliegveld en toen al viel onze mond open van verbazing. De architectuur is adembenemend. We wandelen er langs om wat foto's te maken, en dan steken we over naar de ingang. De ingang buiten heeft een prachtig plafond die we met statief proberen vast te leggen, en daarna gaan we naar binnen. We betalen entree, en ontdekken dat we het statief helaas moeten achterlaten in de garderobe. Daar krijgen we een nummertje als bewijs. 




We genieten van het gebouw, en ook hier is de tentoonstelling weer zeer de moeite. Een mooie collectie hebben ze hier van allerlei oude en hedendaagse gebruiksvoorwerpen, de meest prachtige dingen komen we tegen. Fotograferen is erg lastig omdat het allemaal achter glas ligt, maar dat maakt het genieten niet minder. Het gebouw zelf is ook prachtig van architectuur, ook van binnen. Ondanks dat we geen statief mogen gebruiken, kunnen we toch wel mooie foto's maken. Vooral het prachtige plafond en een glazen dak in een heel aparte vorm trekt de aandacht binnen, wat is dat mooi vormgegeven ook!





Als we zijn uitgekeken nemen we de metro een halte verder, daar willen we het Hongaars museum fotograferen. Maar voordat we dat doen gaan we eerst op zoek naar een lunch. Die vinden op een nabijgelegen pleintje. Daar ligt een aziatisch restaurantje met allemaal lekkere dingen. Met handen en voeten maken we duidelijk wat we willen hebben en dat wordt netjes voor ons opgewarmd. Het smaakt redelijk, niet super, maar oké. En dat voor 8 euro met z'n tweetjes, daar kun je niets van zeggen toch?

Daarna lopen we naar het Hongaars museum dat we alleen van de buitenkant vastleggen. Het is een apart gebouw en door zijn zuilen doet het een beetje grieks aan. Het museum gaan we verder niet bezichtigen, dus als we klaar zijn met fotograferen nemen we weer de metro terug naar het appartement. 


In het appartement verzorgen we onze voeten weer, die erg lijden onder het droge klimaat in Hongarije. We drinken wat, en kleden ons weer om. De fotocamera's worden weggeborgen en met een lichte bepakking gaan we op weg naar de shopping mall, het West End City Center. Alweer met de metro, en we zijn er in werkelijk no time. De metro komt altijd binnen 2 tot 3 minuten voorrijden, echt lang wachten hoeven we nooit. De ingang van de mall ligt notabene in het metrostation, hoe gemakkelijk wil je het hebben?

Het is een winkelcentrum naar Amerikaans voorbeeld en het ziet er heel gezellig en netjes uit. Mooie winkels ook. De bekende merken en de onbekende boetiekjes wisselen elkaar hier aardig af. Natasja slaagt goed vandaag met een paar ontzettend leuke, kleurrijke schoenen, een net zo kleurrijk shirt en een paar enkelbandjes. In een bijouterie zien we een foto van verschillende enkelbandjes onder elkaar gecombineerd en dat ziet er echt heel gezellig uit. Ik vind vandaag een paar leuke oorbellen en een heel kleurrijke armband waar ik ook erg blij mee ben.

In de metro heb ik een reclamebord gezien van de KFC met nieuwe drankjes, waaronder een mojito. Die wil ik graag eens proberen, en natuurlijk vinden we in de foodcourt een KFC. We nemen er allebei één en die smaakt ons supergoed. Geen alcohol, maar wel munt en citroen. Lekker frisse combinatie, die mogen ze in Nederland ook wel introduceren! 

Ik pas bij een grote maten winkel ook nog wat leuke shirtjes, maar dat bleek achteraf geen goed idee. In mijn schouder gaat er ergens iets mis bij het passen en ik verga werkelijk van de pijn. Eigenlijk had ik na het 1e shirt al moeten stoppen, maar natuurlijk heb ik dat niet serieus genomen. En daar krijg ik spijt van. Ik voel me werkelijk steeds slechter worden en ik ga bijna van mijn stokje, zeker als ik ook nog eens flinke buikpijn krijgt. Dat zijn dan weer de nadelen van al die medicijnen die ik nu slik. Pffff......

In deze shopping mall zit ook een TGI Friday's en daar gaan we even zitten, ik heb behoefte aan rust en iets te drinken. Ze serveren hier een lekkere zure non-alcoholische cocktail die ons goed smaakt, en ik voel de pijn en de buikpijn al snel minder worden. Ik voel me een stuk beter. Gelukkig! We bestellen dan ook maar gelijk iets te eten, want honger hebben we inmiddels zeker ook gekregen. Natasja gaat voor de hamburger met frietjes en ik kies een filet mignon met groente en frietjes. En het smaakt ons allemaal heel goed. Goede keuze dus.



Het is half 11 als we weer terug zijn in ons appartement. We computeren nog wat, we nemen nog even de planning door, we onderhouden nog wat sociale contacten met vrienden in Nederland en zo gaat ook de rest van de avond voorbij. Natasja gaat om half 1 slapen, ik kruip een uurtje later ook naast haar en ik ben zo vertrokken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten